جستجو
تفکیک زباله - پلاستیک

تفکیک زباله – پلاستیک

زباله‌های خشک

پلاستیک،‌ کاغذ، آهن، شیشه، پارچه، چوب

 

زباله‌های تر

مواد غذایی، میوه، سبزیجات، لبنیات

توجه به این موضوع بسیار مهم است که مراقب باشیم به هیچ وجه پلاستیک و درکل زباله خشک راهش را به کیسه زباله‌های تر پیدا نکند. چرا که این موضوع بدان معنی است که زباله خشک قابل بازیافت نخواهد بود، و سرانجامش محل دفن زباله خواهد شد.
این مشکل به راحتی با داشتن دو کیسه زباله و یا دو سطل آشغال حل می‌شود – یکی برای زباله‌های خشک، و دیگری برای زباله‌های تر.

بازیافت زباله یعنی چی؟

بازیافت به معنی استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالایی که دور ریختیم یا کالای قابل استفاده دیگر است. ساخت کاغذ تازه از کاغذهای باطله، یکی از مصادیق بازیافت است. ناگفته پیداست که تفکیک، اولین و مهم‌ترین قدمِ بازیافت است.

تفکیک زباله یعنی چی؟

تفکیک زباله فرایندی است که از طریق آن زباله را به عناصر مختلف دسته‌بندی و طبقه‌بندی می‌کنند. تفکیک زباله به شکل کلی، به معنی جداسازی زباله‌ها به دو گروه خشک و تر است. زباله خشک شامل چوب و محصولات وابسته به آن، فلزات و شیشه است. زباله تر هم به پسماندهایی مثل باقی مانده غذا و میوه و سبزی گفته می شود. تفکیک، گاهی در خانه و مبداء تولید زباله انجام می شود و گاهی هم به شکل دستی و ماشینی در تاسیساتی که برای این منظور در نظر گرفته شده است.

بازیافت زباله چه فایده‌هایی دارد؟

بازیافت زباله چهار فایده مهم دارد.
-ما به کمک بازیافت زباله، در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی می کنیم؛ زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم.
-در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنیم؛ چون انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است؛ مثلا ساخت آلومینیم از آلومینیم بازیافت شده، به ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساخت آلومینیم از سنگ معدن نیاز دارد.
-سومین فایده بازیافت، نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله هاست. حتما می دانید که زباله های تولید شده توسط انسان، در دلِ زمین دفن می شود و به واسطه گسترش این روند نگران کننده، از سال ۱۹۶۹ میلادی، ۲۲ آوریلِ هر سال، روز «زمین پاک» نامگذاری شد تا توجه دنیا به موضوع مراقبت از کره زمین، جلب شود.
-دیگر فایده تفکیک زباله، تولید «کمپوست» از زباله تر است که در زمین دفن می شود.

بسته بندی های خالی پلاستیکی، بطری ها و ظروف خالی مواد شستشو و ظروف شامپو، کیسه های پلاستیکی، قوطی های پلاستیکی خالی

بسته بندی های PVC که علامت 03 دارند، بسته بندی هایی که بقایای زباله های خطرناک همچون رنگ یا مواد شیمیایی دارند، اشیای پلاستیکی، سبد پلاستیکی، اسباب بازی ها، مسواک ها، آبپاش ها و غیره.

از لوازم بسته بندی پلاستیکی کالاهای جدید پلاستیکی تولید می شود.

حقیقت این است که، با این که 70 درصد از زباله‌های ایران قابل بازیافت است، شما تنها 7 درصد آن را در مبدا تفکیک می‌کنید. بله! این شما هستید. در خانواده‌تان. شما در اضافه کردن به 5000 تن زباله پلاستیک که روزانه به محل‌های دفن زباله ریخته می‌شود سهیم هستید، و جالب است بدانید، 6300 میلیون تن پلاستیک در سال 2015 تولید شده است.
اگر زباله خشک خود را از زباله تر جدا کنید، در واقع راه را برای بازیافت زباله‌ هموار می‌کنید.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.

02188927837 – 02188890533 – 02188905502

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط